Design Thinking Projekt

Denne side handler mit projekt i design thinking, og de overvejelser og udfordringer vi mødte.

Design Thinking Projekt

Formålet med dette projekt var at vi skulle opleve og arbejde med processen i design thinking, resultatet var ikke det vigtigste, men vores udbytte af arbejdet var. I den forbindelse var der små afleveringer i form af videoer, hvor vi skulle gennem gå hvad vi havde fået ud af de enkelte faser. Slut-produktet var en app, indenfor emnet ”udlån og reservation” – vi skulle ikke kode app’en, men vi skulle lave en prototype.

Denne side indholder ingen teori. Teorien til design thinking kan findes her: Design Thinking Teori

Fase 1

Denne fase er emphasize fasen, hvor vi skulle samle data og research. Det vi startede med, var at køre nogle brainstorms under emnet ”udlån og reservation”. Der gik ikke længe, så havde vi fyldt en stor tavle + et mindre whiteboard. Det første emne vi lagde os på var ”dania udlån”, da vi tænkte vi kan hive en masse data og lave en masse gode interviews på selve skolen. Efter noget vejledning, fik vi at vide det var for tæt på, og vi endte med at gå med camping i stedet. Det tog lidt tid, da vi ikke følte det var ”vores” emne – det var lidt svært at komme i gang, hvor skulle vi starte og hvor skulle vi hen af - men alligevel gik der ikke længe, så havde vi fyldt tavle+whiteboard ud med brainstorms om camping.

Emphasize brainstorm, stort whiteboard Emphasize brainstorm, lille whiteboard

Interviews

Det næste skridt var at få fat i nogle mennesker, hvor vi skulle få en masse data og med tiden finde nogle problemstillinger. Det vi gjorde, var at gå på facebook, og finde nogle camping orienterede grupper, hvor vi lagde et opslag op.

Det lykkedes os at få fat i et par erfarende campister, desværre ikke nogen nye campister. Selvom vi fik at vide at med de rette spørgsmål kan vi snakke i uendeligheder med folk, var vi dog lidt skeptiske om vi nu kunne det. Til vores overraskelse endte vi med at snakke med disse campister i godt 30 minutter hver, selvom vi lagde ud med max 15 minutter. Vi fik også fat i en campingplads, hvor samtalen næsten varede en time. Vi havde pludselig lært lidt om at være nysgerrige, og hvad emphasize fasen handler om.

På trods af at vi ikke fik fat i nogle nye campister, så fik vi i hvert fald en del data i forhold til at finde nogle problemstillinger for campingpladser og erfarende campister. Vores endelig problemstillinger kom til at ligge på, hvordan man trækker unge til camping og sikre at den eksisterende camping-etik respekteres.

Video afleveringer

Dette var også helt nyt for os, og en lille smule grænseoverskridende, men lærigt om ikke andet. Her er alle 3 af vores afleverede vidoer til første fase.

Fase 2

Med udgangspunkt i vores problemstillinger, så startede vi igen brainstorms. Denne gang handlede det netop om løsninger. Vores endelig løsning i form af en app, blev en event-app, som skulle ændre camping-kulturen, særligt for at trække unge til.

Brainstorm af vores ideer i ideate fasen

Samtidig ville vi åbne op for at typiske koncerter og events kunne afholdes på campingpladser på en mere intim facon, f.eks. intim-koncerter med et meget begrænset antal deltagere, alt efter mængde af plads på de enkelte campingpladser. Formålet her var at trække unge ud på campingpladser, give dem en god oplevelse og gøre det i rammer, hvor man ikke drikker og sviner, som ved normale koncerter. Her ville man så samles bagefter, og kunstneren ville deltage i hyggen og kunne gå rundt og snakke med sine fans.

Efter endt ophold, ville man så modtage en rabat-kode, til sit næste non-event besøg på campingpladsen.

  • Tiltrækker unge til campingpladser
  • Lære de unge om camping-etik
  • Lære campingpladser mere om de unge
  • Skabe ny camping-kultur blandt de unge
  • Bringe kunstnere tættere på sine fans og omvendt
  • man skaber et trygt fællesskab omkring det at være ny campist

Ydermere var vi enige om, at der skulle være en ”håndbog”-sektion i app’en, hvor disse nye campister kunne få råd, tips og tricks målrettet til netop dem. Denne håndbog kunne laves ud fra erfarende campister og campingpladser, og det de oplever, eller har oplevet.

Afslutningen på denne fase, var en pitch på 2 minutter:

Resultat

Journey Map

Vores journey map startede vi faktisk ud med at lave helt forkert, vi var lidt uenige og endte med at lave det forkert. Efter noget vejledning fik vi meget hurtigt lavet et nyt journey map.

Her er det endelige journey map:

Vores journey map efter det er rettet til

Vores udgangspunkt i vores journey map var Ulla på 22, som aldrig har camperet før, men låner en campingvogn og ikke rigtig ved så meget om det. Hendes forventninger var nem reservation, nemt at finde plads og at hun kunne få hjælp til det camping-tekniske.

Prototype

Til sidst skulle vi så producere end prototype, og dertil brugte vi en skabelon. Vi måtte dog erkende, at vi lige så godt kunne have lavet prototypen i illustrator. Det havde været lige så nemt, og vi havde fået noget øvelse ind med illustrator, men vi var desværre allerede lidt over halvvejs med prototypen da vi indså det. Så det kan vi tage med os til næste gang.