Informations- arkitektur

Denne sektion indeholder de forskellige perioder internettet har været igennen, og historien bag internettet.

Informationsarkitektur

Et website består af en masse information, som er delt ud, og grupperet, efter indhold og forbindes gennem hyperlinks. Det er ikke nogen overraskelse, at jo mere indhold og flere sider der er, jo nemmere er det at farer vild i alle de sider. Det er her hvor informationsarkitekturen virkelig kommer til sin ret – det hjælper med at organiserer indholdet på et website.

"Good information architecture enables people to find and do what they came for. Great information architecture takes find out of the equation: The site behaves as the visitor expects.” "

- Jeffrey Zeldman

Det Jeffrey Zeldman mener i dette citat, er at god informationsarkitektur lader de besøgende på et website opnå hvad de skal og finde det skal bruge – men hvis man fjerne ”find” fra situationen, så har man et website, hvor brugeren ikke skal lede efter det de skal bruge, men de stryger direkte til det. Det gør websitet mere intuitivt at bruge for den besøgende, og det resulterer i en god oplevelse for brugeren.

Målet med informationsarkitektur er at skabe et website, hvor navigationen føles naturlig, og ikke forvirre eller vildleder brugeren. Er menuer og navigation baseret på logisk og konsekvent navngivning kan brugeren forudsige, hvor de skal hen af for at finde hvad de skal bruge. Det digitale produkt skal gerne blive så brugbart som overhovedet muligt gennem informationsarkitekturen. Med henblik på brugervenlighed får man gennem informationsarkitektur organiseret, systematiseret og navngivet indholdet på den rigtige måde. Det danner grundlaget for interfacedesign, navigeringsdesign og informationsdesign – man skal helst holde sig fra det grafiske design indtil det hele er på plads

Organisering

Når man skal organisere sit indhold, er der 5 grundlæggende måder at organiserer informationer på – disse kaldes ”de 5 hattehylder”.

  • Location - Lokation
  • Alphabetic - Alfabetisk
  • Time - Tid
  • Category - Kategori
  • Continuum - Kontinuum

Lokation

Her organiseres efter fysisk placering – geografisk placering eller en genstands relative position i forhold til andre genstande - F.eks. legoklodser i en manuel.

Alfabetisk

Organiseret efter begyndelsesbogstavet i et navn eller et emne. Et eksempel kunne være telefonbøger, hvor man kan slå folk op efter navn i alfabetisk rækkefølge. Det alfabetiske system er velkendt fra hverdagen, og nemt at forstå.

Tid

Organisering efter tid. Dette kan være historie med årstal, eller et skole- eller arbejdsskema, som inddeles i mødetider. Denne møder vi hele tiden i hverdagen gennem tv-oversigter, skemaer, kalendere, træning mm.

Kategori

Her vil emner eller produkter med relation tid hinanden grupperes sammen, og danne kategorisk organisering. Dette kunne være en webshop, der sælger tøj og deler den op i 2 kategorier: kvinder og mænd – yderligere kan de dele det op i typer af tøj: bukser, trøjer, sokker, hatte mm.

Kontinuum

Denne er lidt kringlet, men her inddeles der i sammenhængende, ubrudte rækker. Det kan f.eks. være priser, point, størrelse og vægt.

Det skal nævnes at der er nogle der angiver bruger ”hierarki” i stedet for kontinuum, og på denne måde vender vi tilbage til overskriften, nemlig forkortelsen LATCH: Location, Alphabetic, Time, Category, Hierarchy.