Gestaltlovene

Denne side beskriver gestaltlovene, som bruges til at skabe et bedre design.

Gestaltlovene

Som menneske er vores hjerner hard-wired til at se logiske mønstre og strukture. Det hjælper os med at forstå, og får ting til at give mere mening.

Figure-ground

Princippet om figure-ground angiver at mennesker instinktivt opfatter objekter som enten værende i forgrunden eller baggrunden. Enten popper de ud i forgrunden eller trækker sig tilbage i baggrunden.

Illustration af Figure-ground

Lighed (Similarity)

Princippet om lighed angiver at når ting virker til at være ens, så grupperer vi dem. Vi har det også med at tro de har samme funktion og formål. Dette kan være form, størrelse, farve og retning, som opfattes som en del af en gruppe.

Farve er den mest effektive måde at skabe lighed på. Farve er rigtig god til at skabe relationer mellem elementerne på et website.

Illustration af lighed i farver Illustration af lighed i former

På eksemplet med farverne forekommer der at være en gruppe med grå blokke, og en for hver farve.

På eksemplet med formerne, forekommer der at være 2 grupper, baseret på form: trekanter og cirkler.

Nærhed (Proximity)

Principppet om nærhed angiver at de objekter der står tæt, forekommer at være mere relaterede, end objekter der står længere fra hinanden.

Illistration af nærhed uden farve Illustration af nærhed i farver

Nærhed er faktisk så stærk, at den tilsidesætter farve, form og andre faktorer som kan skabe grupperinger.

Kontinuitet (Continuity)

Princippet for kontinuitet angiver at objekter, som er placeret på en linie eller kurve, forekommer mere relateret end objekter som ikke er.

Her virker det som om, at de sorte prikker på den kurvede linie er mere relateret til de sorte prikker på den kurvede linie, fremfor de røde prikker på den vandrette linie.

Illistration af kontinuitet

Lukkethed (Closure)

Princippet lukkethed angiver at når man kigger et arrangmenet af komplekse visuelle elementer, har vi tendens til at søge et genkendeligt mønster.

Illistration af lukkethed

Hvis man kigger på eksemplet, er det tydeligt at se at der er 3 cirkler, og en hvid trekant, på trods af baggrunden er hvid.

Focal Point

Princippet om focal point angiver at det element, der skiller sig ud, er der hvor brugerens blik falder først.

Illistration af lukkethed

Her er det den røde firkant, som skiller sig ud fra alle de sorte cirkler.