Farver

Denne side forklarer farveteori og forskellige måder at kombinerer farver på.

Farver

Farver er essentielt bare lys. I 1600-tallet udførte Isaac Newton et eksperiment, hvor han påviste at farver kommer fra lys, der brydes i en prisme. Gennem hans eksperimenter opdagede han at blå, gul og rød er de primære farver, da disse ikke kan blandes af andre farver.

Senere, i 1900-tallet udvidede Johannes Itten farveteorien med farvecirklen vi kender i dag. Han delte farverne op i primær, sekundær og tertiære farver.

  • Primære Rød, gul og blå. Disse kan ikke blandes af andre farver
  • Sekundære Blandes af 2 primære farver
  • Tertiære Blandes af en primær og sekundær farve
  • Destructive editing

    Han skabte også begrebet komplementærfarver, 2 farver der står overfor hinanden i farvecirklen.

    Farvesymbolik

    Farver har en betydning for alle mennesker, og det kan variere fra person til person,baseret på deres opvækst, kultur, og oplevelser – og så har vi også naturligt forskellige præferencer.

    Her er et eksempel på farvesymbolik i forbindelse med web design:

    Med det sagt, så er det vigtigt at pointere at ethvert farvesystem er baseret på teoretiske opfattelser, og kan derfor variere mellem forskellige kulturs opfattelse af farver.

    Der er også forskel på mænd og kvinder. Generelt set, så drages mænd og kvinder ofte mod hver deres farver.

    Illustration af forskellige farvepræferencer mellem mænd og kvinder

    Farvesystemer

    Som multimediedesigner er det vigtigt at kende til de forskellige farvsystemer. Det er vigtigt, hvis man skal veksle mellem digital grafik og tryksager. Her er 3, som man bær kende til.

    • RGB
    • CMYK
    • HSB

    RGB

    RGB står for Red Green Blue. Dette er et additiv farvesystem, og det betyder at man tilføjer lys. Denne bruger man til digital grafik – f.eks. computere og tv-skærme.

    CMYK

    CMYK står for Cyan Magenta Yellow Key(Black). Dette er et subtraktivt farvesystem, hvilket betyder at man trækker lys ud. Denne bruges til tryksager – f.eks. t-shirts, plakater, banners.

    HSB

    HSB står for Hue Saturation Brightness (på dansk Kulør, mætning og lyshed). Hue/Kulør er en variation af en farve, hvor saturation/mætning bestemmer hvor meget gråtone der blandes i. Til sidst med brightness/lyshed, blander man sort eller hvid i.På denne måde opnår man den ønskede farve.

    Farvesammensætning

    Skal man designe et website, så er det vigtigt at man ved lidt om farvesammensætninger, og gerne noget om brugerne. 2 Undersøgelser hvor den ene måler den æstetiske reaktion, og den anden kigger kigger på forbrugernes præferencer, viser at de fleste foretrækker farver, som er tæt på hinanden – de foretrækker dog også farve med høj kontrast.

    Til at sammensætte farver har vi 2 metoder dertil: analog og triader

    • Analog Denne bstår af én farve (hue/kulør), som har et bredt spektrum
    • Triader 3 farver som er lige langt fra hinanden på farvecirklen – 120grader mellem hver farve
    Farvecirkel med analog sammensætning Farvecirkel med triade sammensætning

    Monokrom

    Denne består af en enkelt farve. Denne justeres i forhold til brightness og saturation. Den går mellem sort og hvid, og nuancerne derimellem.

    Farvecirkel med monokrom sammensætning

    Komplementær

    Her har vi farve som ligger direkte overfor hinanden.

    Farvecirkel med komplementær sammensætning

    Split komplementær

    Farver overfor hinanden som har et bredere spektrum.

    Farvecirkel med split-komplementær sammensætning

    Triader

    Her har vi 3 farver, som har samme afstand (120 grader) fra hinanden i farvecirklen.

    Farvecirkel med triade sammensætning

    Tetriader

    Denne kaldes også dobbeltkomplementær. Her har vi 4 farver, som er komplementære i par.

    Farvecirkel med tetriade sammensætning

    Webdesign

    Når det kommer til webdesign, kan man ofte se at der er tænkt meget over farvevalg, og hvordan disse farver bruges.

    Vi har 3 farver som altid er lagt fast i webdesign:

    • Baggrund
    • Base/grundfarve
    • Accentfarve

    Dette betyder ikke, at ma ikke må have flere farver, men disse 3 vil som regel altid være gennemgående når man kigger på en side.

    Hvis man f.eks. skal designe noget til kvinder, som L’Oreal har gjort her.

    Her promoverer de deres silver-shampoo, Elvital Color-Vive Purple. Til det formål bruger de på denne side: sort, hvid, lilla, og gul.

    • Baggrund Hvid betegner modernitet og ro
    • Base Sort betegner klasse og elegance, det giver indtrykket af at det ikke er en shampoo til en 10'er
    • Accent Lilla er en favorit hos kvinder - den signalerer luksus, elegance og feminitet
    • Ekstra Gul er komplementærfarve til lilla

    At en silver shampoo i sig selv er lilla, og farven lilla er brugt på siden er selvfølgelig heller ikke tilfældigt, men det viser bare yderligere at man har gennemtænkt farverne på siden.

    Bonus: En silver shampoo er lilla fordi den har til formål at trække gule toner ud af håret. Derfor er den rig med lilla pigment. Så her kan vi igen anvende vores farve teori. Her kan man spekulere på metaforen i at hånden på billedet er gul, og vinker farvel til de gule toner.