NRG

Energidrikke smager godt! - Men ved du egentlig hvad du indtager?

Vi kigger lidt på de hyppigst gennemgående indgredienser, som f.eks. koffein, taurin, glucuronolacton og sukker. Kender du ikke effekt, bivirkninger, og efter-effekt af disse ingredienser? Få overblikket her.

Ingredienser

De mest hyppigst genkendelige ingredienser i energi drik, er koffein, taurin, glucuronolactonm kreatin og sukker.

  • Koffein

    Koffein er et naturligt forekommende stof, som stimulerer centralnervesystemet og kan øge årvågenhed og koncentration. Koffein har været en naturlig del af menneskets kost gennem århundreder.

  • Taurin

    Taurin er en 2-aminoethansulfonsyre, der indgår i dannelsen af galdesyre og hjælper med at regulere niveauet af vand og mineralske salte i blodet.

  • Glucuronolacton

    Glucuronolacton er et stof, der dannes i leveren ud fra glucose Glucuronolacton tilsættes også bl.a. energidrikke som rent stof.

  • Kreatin

    Kreatin er et naturligt stof, der især findes i vores muskler. Det findes i kød og fisk, men dannes også naturligt i kroppen. Det har stor betydning for vores evne til at udføre kortvarigt, intensivt arbejde.

  • Sukker

    Sukrose, letopløseligt og letfordøjeligt kulhydrat, der optages fuldstændigt i kroppen og udgør en koncentreret energikilde. Dog er kulhydrater, i form af sukker, det næringsstof, der har størst betydning for udvikling af livsstilssygdomme.

Effekt

Ved indtagning af koffein øges mængden af dopamin i hjernen. Dette giver os en "feel good" fornemmelse. Dette skyldes at dopamin er tilknyttet vores belønningssystem i hjernen, som gør os lykkelige.

Yderligere har koffeinen den effekt at det formindsker dine blodkar i op til 90 minutter efter indtagelsen.

Taurin ,glucuronolacton og kreatin er naturlige stoffer, som vi naturligt producerer i kroppen. Disse er formentlig tilsat, da de formodes at være præstationsfremmende.

Der er også store mængder sukker i energidrik, som ikke har en særdeles effekt udover at tilføje energi, i form a kulhydrater. Der er mere sukker i energidrik end sodavand.

Bivirkninger

  • Hjertebanken
  • Rastløshed
  • Hovedpine og migræne
  • Allergiske reaktioner
  • Depression og angst
  • Frigivelse af stresshormoner
  • Afhængighed
  • Humørsvingninger

Efter effekt

Et højt koffeinindtag i en længere periode kan give helbredsmæssige problemer

  • Hjertekar-lidelser
  • Knogleskørhed
  • Påvirkning af centralnervesystemet.

Sukker

Sukker dækker et fysiologisk behov ved at bidrage med brændstof til muskel- og hjernearbejdet. Samtidig frisætter den søde smag også en stribe hormoner, der kan virke opløftende på humøret.

Sukker supplerer den kvikkene effekt, som kroppen allerede får ved indtagelse af koffein. Energiindholdet i 100 gram Sukker er 406kcal (kilokalorier), hvilket svarer til 1698kJ (kilojoule). Energier er fordelt på 0g protein, 0g fedt og 99,9g kulhydrat.

Alternativer

Her sammenligner vi koffein- og sukkerindhold i energidrikke, hvor vi ligger dem op imod andre produkter fra hverdagen.

Koffein

  • 500ml Cola50mg
  • 200ml kaffe100mg
  • 200ml Energidrik80mg
  • 100g Chokolade38mg
  • 1L te37mg

Sukker

  • Energidrikke = 11-13g / 100ml
  • Øvrige læskedrikke = 9-13g / 100ml
  • Appelsinjuice = 6-11g / 100ml
  • Æbeljuice = 7-11g / 100ml
  • Multijuice = 9-14g / 100ml